Завршни испит
Министарство просвете, науке и технолошког развоја доставило је школама преко надлежних школских управа Календар активности за спровођење завршног испита на крају основног образовања и васпитања за школску 2021/2022. годину и пријемног испита и уписа ученика у средњу школу за школску 2022/2023. годину, чију садржину преносимо у наставку текста.
КАЛЕНДАР АКТИВНОСТИ ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ЗАВРШНОГ ИСПИТА НА КРАЈУ ОСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА ЗА ШКОЛСКУ 2021/2022. ГОДИНУ И ПРИЈЕМНОГ ИСПИТА И УПИСА УЧЕНИКА У СРЕДЊУ ШКОЛУ ЗА ШКОЛСКУ 2022/2023. ГОДИНУ
СМЕРНИЦЕ ЗА ОРГАНИЗАЦИЈУ ПРОБНОГ ЗАВРШНОГ ИСПИТА
Правилник о календару образовно-васпитног рада основне школе за школску 2021/2022. годинучлан 11
Осим верне симулације процеса завршног испита, где ученици пролазе кроз утврђене процедуре (време доласка, потребни прибор, поступање и правила пре, у време и након завршног испита, организација простора и рада, улоге одељенског старешине, дежурних наставника, супервизора и друго), циљ организовања пробног завршног испита је тај да се види колико су ученици у овом тренутку спремни за завршни испит и на чему треба радити у наредном периоду
У свим основним школама на територији Републике Србије ученици осмог разреда, ће 25.3.2022. године, у 13 часова, у оквиру пробног завршног испита полагати тест из математике, док ће 26.3.2022. године, у 9 часова, полагати тест из српског/матерњег језика, а у 11:30 часова комбиновани тест (биологија, географија, историја, физика и хемија)
“У складу са Правилником о календару образовно-васпитног рада основне школе за школску 2021/2022. годину (“Сл. гласник РС – Просветни гласник”, бр. 5/2021, 17/2021 и 1/2022) Министарство просвете, науке и технолошког развоја, у циљу припреме ученика осмог разреда, наставника и школа за завршни испит и ове године организује пробни завршни испит.
Осим верне симулације процеса завршног испита, где ученици пролазе кроз утврђене процедуре (време доласка, потребни прибор, поступање и правила пре, у време и након завршног испита, организација простора и рада, улоге одељенског старешине, дежурних наставника, супервизора и друго), циљ организовања пробног завршног испита је тај да се види колико су ученици у овом тренутку спремни за завршни испит и на чему треба радити у наредном периоду.
У Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања је припремљен испитни материјал који ће до дана полагања пробног завршног испита бити достављен школама.
У свим основним школама на територији Републике Србије ученици осмог разреда, ће 25.3.2022. године, у 13 часова, у оквиру пробног завршног испита полагати тест из математике, док ће 26.3.2022. године, у 9 часова, полагати тест из српског/матерњег језика, а у 11:30 часова комбиновани тест (биологија, географија, историја, физика и хемија).
Полазници трећег циклуса програма ФООО – полагаће дана 25.03.2022. године, у 13 часова, јединствени тест који садржи задатке из предмета српски језик, односно матерњи језик, из предмета математика и из природних и друштвених наука који обухватају садржај из наставних предмета биологије, географије, историје, физике и хемије.
Школска комисија, формирана на нивоу школе, обезбеђује просторне услове за спровођење пробног завршног испита.
Пробни завршни испит организује се на начин који осигурава безбедност и здравље ученика и запослених, у складу са препорукама надлежних органа и институција, у школском простору.
Ученици пробни завршни испит полажу у учионици. У једној учионици полаже највише 15 ученика и дежура један наставник.
Приликом уређења учионица у којима се спроводи пробни завршни испит, школска комисија руководи се испуњавањем следећих захтева:
– удаљеност између ученика, у сваком смеру треба да буде најмање 2 м;
– омогућити дежурном наставнику несметан прилаз сваком ученику и пролаз између клупа;
– у свакој клупи седи по један ученик, и то на њеном средишњем делу.
Током припреме просторија у којима ће бити спроведен пробни завршни испит, клупе се нумеришу тако што се на сваку клупу залепи папир са редним бројем клупе. Редни број клупе одговара редном броју ученика са Јединственог списка ученика поређаних по азбучном реду.
За ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом, којима се при полагању завршног испита пружа одговарајућа подршка, простор за полагање испита прилагођава се врсти подршке која се пружа ученику.
Тест, заједно са омотницом теста, у целини, остаје у школи.
Након реализованог пробног завршног испита, тестови ученика остају и прегледају се у школи.
Школа, у циљу унапређивања постигнућа ученика и постизања бољих резултата на завршном испиту, користи резултате ученика са пробног завршног испита у планирању рада у наредном периоду.
Сугеришемо наставницима да се приликом анализе резултата пробног завршног испита и давања повратне информације ученицима руководе кључним принципима формативног оцењивања – јасна и прецизна процена постигнућа и ангажовања ученика, квалитет благовремене повратне информације и смернице за даље учење. Имајући у виду формативну функцију завршног испита, резултате не треба објављивати на интернет страници школе.
Такође, резултате пробног завршног испита потребно је користити и у изради оперативних планова припремне наставе за завршни испит.”
(Мишљење Министарства просвете, науке и технолошког развоја, бр. 610-00-00042/2022-07 од 18.03.2022. године)