Тим за заштиту од насиља

За чланове Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања у школској 2024/2025. години именују се:

Стални чланови: Јелена Деспић – координатор, Зоран Угљешић-директор, Јасмина Ђурковић – педагог, Снежана Глоговац – педагог, Јелена Мартиновић-библиотекар, Сања Гајић – секретар, представник Савета родитеља– Марија Бркић

Повремени чланови: Марко Јашић, Раденко Перишић, Бобан Симић, Марија Васић

Остали чланови (по потреби):

Представник родитеља: Глушци –Иван Виторовић, Узвеће –Јована Станимировић и М.Метковић – Бојана Ђукић; Ученички парламент –Сара Фирауновић;Јединица локалне самоуправе –Ана Јестретић, стручњаци ван школе.

Одређују се Јелена Деспић, Јасмина Ђурковић и Снежана Глоговац, педагози, као лица одговорна  за вођење и чување документације о свим ситуацијама дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања у којима Тим за заштиту учествује.

За чланове Тима  за кризне догађаје у школској 2024/2025.години именују се

Зоран Угљешић директор –координатор, Јелена Деспић – координатор Тима за заштиту, представник родитеља –  Марија Бркић,  стручни сарадници: Јасмина Ђурковић, Снежана Глоговац, Сања Гајић – секретар, представници наставника: Дејан  Перишић, Марија Васић.

 

Одређују се чланови тима који ће обављати послове и активности које се односе на координацију, пружање психосоцијалне пордршке и информисање, и то:

 

  • Зоран Угљешић, директор и Сања Гајић, секретар -за координацију која обухвата активности – планирања, организације, координације и сарадње са спољном заштитном мрежом, праћења и евалуације;
  • Јелена Деспић – координатор Тима за заштиту, представник родитеља – Марија Бркић,  стручни сарадници: Јасмина Ђурковић, Снежана Глоговац, Дејан  Перишић и  Марија Васић  – за психосоцијалну подршку која  обухвата активности – праћења реаговања, процена потреба за психосоцијалном подршком, пружање индивидуалне и групне подршке, процена потребе за укључивањем мобилног тима и уколико до тога дође, сарадња са мобилним тимом.
  • Зоран Угљешић, директор – за информисање које обухвата активности – прикупљања, проверавања, селекције, дистрибуције информација, као и припреме саопштења.

 

 

ПЛАН И ПРОГРАМ РАДА ТИМА ЗА ЗАШТИТУ ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА, ПРОГРАМ СПРЕЧАВАЊА ДИСКРИМИНАЦИЈЕ И ПРОГРАМИ ПРЕВЕНЦИЈЕ ДРУГИХ ОБЛИКА РИЗИЧНОГ ПОНАШАЊА

 

 

  • ПРОГРАМ ЗАШТИТЕ УЧЕНИКА ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА

Овај програм сачињен је на основу Правилника о Протоколу о поступању у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање.

Правилником о протоколу поступања у установи прописани су садржаји и начини спровођења превентивних и интервентних активности, услови и начини за процену ризика, начини заштите од насиља, злостављања и занемаривања, праћење ефеката предузетих мера и активности. Такође, уређени су и начини развијања отпорности установе за ефикасно реаговање на кризне догађаје, процедуре поступања када се догоди кризни догађај и начине праћења ефеката предузетих мера и активности.

У школи се обезбеђују услови за сигурно и подстицајно одрастање и развој детета и ученика, заштита од свих облика насиља, злостављања и занемаривања и социјална реинтеграција детета и ученика које је извршило, односно било изложено насиљу, злостављању и занемаривању. Приоритетни принцип поступања је најбољи интерес детета.

Насиље и злостављање је сваки облик једанпут учињеног, односно понављаног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства ученика или запосленог. Насиље и злостављање сматра се насиље запосленог према ученику, другом запосленом, родитељу, односно другом законском заступнику; ученика према другом ученику или запосленом; родитеља према свом детету, другом детету и ученику, запосленом као и према трећем лицу.

Насиље и злостављање може да се јави као физичко, психичко (емоционално), социјално и дигитално.

Физичко насиље је понашање које може да доведе до стварног или потенцијалног телесног повређивања детета, ученика или запосленог; физичко кажњавање деце и ученика од стране запослених и других одраслих особа.

Психичко насиље је понашање које доводи до тренутног или трајног угрожавања психичког и емоционалног здравља и достојанства детета и ученика или запосленог.

Социјално насиље и злостављање је понашање којим се искључује дете и ученик из групе вршњака и различитих облика социјалних активности, одвајањем од других, неприхватањем по основу различитости, ускраћивањем информација, изоловањем од заједнице, ускраћивањем задовољавања социјалних потреба.

Дигитално насиље је злоупотреба информационих технологија која може да има за последицу угрожавање достојанства личности и остварује се слањем порука, видео записа електронском поштом, СМС-ом, ММС-ом, путем веб-сајта (web sitе), четовањем, укључивањем у форуме, социјалне мреже и објављивањем садржаја или поверљивих личних података без сагласности (информација, слика, видео снимака и сл.).

Осим наведених облика, насиље и злостављање препознаје се и кроз: злоупотребу, сексуално насиље, насилни екстремизам, трговину људима, експлоатацију детета и ученика, породично насиље и др.

Занемаривање у установи обухваата: ускраћивање појединих облика образовно-васпитног рада неопходних детету и ученику; нереаговање на сумњу о занемаривању или на занемаривање од стране родитеља; пропусте у обављању надзора и заштите детета и ученика од повређивања, самоповређивања, употреба алкохола, дувана, наркотичких средстава или психоактивне супстанце, укључивања у деструктивне групе и организације и др.

Кризни догађај је у већини случајева непредвидив догађај са потенцијално негативним последицама које могу проузроковати значајну штету особама које су непосредно или посредно изложене кризном догађају. Кризни догађај карактерише број жртава (повређених или настрадалих),  материјална штета, психолошке реакције појединца и /или заједнице у целини, као и солидарност у сврху отклањања последица.

Кризни догађаји су:

  • Природна смрт детета/ученика;
  • Покушај убиства и убиство детета/ученика (у установи или ван ње);
  • Покушај самоубиства ученика и самоубиство детета/ученика (у установи или ван ње);
  • Природна смрт, самоубиство или убиство запосленог у установи;
  • Саобраћајна незгода у којој је повређено или настрадало дете, односно ученик и/или запослени у установи;
  • Нестанак детета/ученика;
  • Масовно тровање у простору установе;
  • Дојава о подметнутој експлозивној направи у установи или терористичком нападу у слично;
  • Талачка криза;
  • Насиље већих размера (масовне туче, вишеструка убиства, терористички напади);
  • Техничко-технолошке опасности (експлозија, изливање, испаравање отровних материја и пожар);
  • Природне катастрофе (поплаве, земљотреси, пожари…);
  • Епидемија која је обухватила територију/општину на којој е налази установа;
  • Други кризни догађаји, у смислу овог правилника.

Општи циљеви програма:Унапређивање квалитета живота ученика у школи применом мера превенције како би се створило сигурно и подстицајно окружење, неговала атмосфера сарадње, уважавања и конструктивне комуникације, тј. безбедна средина за све и применом мера интервенције у ситуацијама када се испоље облици  насиља, злостављања и занемаривања и у случају сумње или утврђеног дискриминаторног понашања и вређања угледа, части или достојанства.

 

Задаци тима за заштиту су:

  • припрема програм и план заштите од насиља
  • процењује други и трећи ниво вршњачког насиља, израђује план заштите за ученике/ план појачаног васпитног рада за ученике
  • информише све актере о планираним активностима и могућностима тражења подршке и помоћи од Тима за заштиту
  • учествује у обукама и пројектима у циљу развијања компетенција запослених потребних за превенцију и интервенцију у ситуацијама насиља, злостављања и занемаривања
  • предлаже мере превенције и заштите, организује консултације и учествује у процени ризика и доношењу одлука о поступању
  • укључује родитеље/ друге законске заступнике у превентивне и интервентне мере и активности
  • прати и процењује ефекте предузетих мера и даје одговарајуће предлоге директору
  • сарађује са стручњацима из различитих органа, организација, служби и медија
  • води и чува документацију
  • извештава стучна тела и орган управљања

Чланови Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања у школској 2024/25.години: Јелена Деспић– педагог школе – координатор, Зоран Угљешић – директор, Сања Гајић – секретар школе, Јасмина Ђурковић – педагог,Снежана Глоговац – педагог, Јелена Мартиновић – библиотекар,– представник Ученичког парламента, – представник Савета родитеља, Ана Јестретић- представник локалне самоуправе.

Повремени чланови: Марија Васић, Раденко Перишић, Бобан Симић, Марко Јашић, представник тима за ИО.

Представник родитеља:Глушци –Иван Виторовић, Узвеће –Јована Станимировић  и М.Метковић –Бојана Ђукић.

 

Чланови подтима за кризне догађајеу школској 2024/25. години: Зоран Угљешић директор –координатор, Јелена Деспић – координатор Тима за заштиту, представник родитеља –Марија Бркић

стручни сарадници: Јасмина Ђурковић, Снежана Глоговац, Сања Гајић – секретар, представници наставника:Дејан Перишић, Марија Васић.

 

 

 

 

 

 

ПЛАН РАДА ТИМА

 

ПРЕВЕНТИВНЕ АКТИВНОСТИ
Активности Носиоци Начин праћења Време реализације

 

Именовање Тима за заштиту ученика. Директор Документација Септембар
Израда програма рада Тима за заштиту за текућу школску годину. Координатор и чланови тима Документација Септембар
Упознавање  запослених у школи са програмом рада Тима за заштиту. Координатор тима Документација Септембар
Доношење интерних правилника у складу са Законом. Секретар Документација Током године по потреби а у складу са изменама Закона и подзаконских аката
Упознавање запослених, ученика и родитеља/других законских заступника са Протоколом о поступању у установи  у одговору на насиље, злостављање и занемаривање, правима, обавезама и одговорностима прописаним Законом. Директор Документација Септембар и током школске године
Упознавање запослених са Водичем „Васпитање у функцији добробити и целовитог развоја деце“ , „Водич за превенцију ризичне употребе друштвених мрежа код адолесцената“, „Водич за примену ревидираних индикатора за прелиминарну идентификацију ученика који су потенцијалне жртве трговине људима“, „Од препознавања до поступања – Водич кроз превенцију и одговор на дискриминацију за запослене у установама образовања и васпитања“, „Водич за спречавање сегрегације у установама образовања и васпитања и предузимање мера за десегрегацију“… Приручником „Психолошке кризне интервенције у образовно – васпитним установама“, „Поступање установа образовања и васпитања у кризним догађајима“… Директор Документација Септембар и током школске године

Упознавање родитеља/других законских заступника са Брошуром „Превенција, заштита и поступање у случајевима дискриминације у образовању“, видео обуком „Праведно и квалитетно образовање за сву децу“…

Одељењске старешине Документација Током школске године
Упознавање запослених, ученика и родитеља/других законских заступника са Националном платформом „Чувам те“. Одељењске старешине Документација Септембар и по потреби током године
Обезбеђивање дежурства наставника у школи. Директор, дежурни наставници Књига дежурства Током школске године
Обрада тема у оквиру ЧОС/ЧОЗ-а које се односе на упознавање са правилима понашања у школи, израду одељењских правила; теме везане за другарство, узајамно уважавање, толеранцију; теме везане за ненасилно решавање сукоба, дигитално насиље… Одељењске старешине, стручни сарадници Документација Током школске године
Укључивање ученика у разноврсне садржаје у области културних, спортских, хуманиратних и других активности. Ученици, учитељи, наставници, стручни сарадници Документација Током школске године
Учешће на различитим конкурсима.                                                                      Учешће у такмичењима.                                                                                   Обележавање значајних датума кроз одељењске приредбе. Постављање изложби радова ученика у холу школе и друге активности. Ученици, учитељи, наставници,стручни сарадници Документација Током школске године
Организовање и реализација анкетирања  родитеља/других законских заступника о безбедности ученика у школи. Стручни сарадници Анкета, извештај Током школске године
Стручно усавршавање запослених из области заштите од насиља и дискриминаицје:                                                                                                                -Учешће на семинарима/обукама који се односе за превенцију насиља и рад са одељењем.                                                                                                           -Обуке на националној платформи  „Чувам те“ Директор, координатор тима за стручно усавршавање/ професионални развој Документација Током школске године
Сарадња са институцијама из локалне заједнице (Дом здравља, Центар за социјални рад, ПУ-Богатић, библиотека…). Директор, чланови тима Документација Током школске године
Сарадња са ПУ-Богатић по питању боравка полицијских службеника у школи док траје настава. Директор Непосредан увид Током школске године
Реализација предавања у оквиру пројекта „Заједно и безбедно кроз детињство“ на теме: „Безбедност деце у саобраћају“, „Безбедност деце у ванредним ситуацијама“, „Превенција вршњачког насиља у стварном и виртуелном окружењу“ Полицијски службеници ПУ-Богатић и ватрогасци-спасиоци-станица Богатић Документација Током школске године
Анализа реализације програма рада Тима за заштиту и сачињавање Извештаја о раду Тима. Координатор тима Документација, извештај Јануар,  јун, август
Извештавање Ученичког парламента, Савета родитеља, Школског одбора о раду Тима. Директор школе Документација Јануар,  јун
ИНТЕРВЕНТНЕ  АКТИВНОСТИ

 

Активности Носиоци Начин праћења Време реализације
Процењивање нивоа вршњачког насиља, злостављања и занемаривања на основу прикупљених информација и чињеница.

 

Први ниво вршњачког насиља                                                                        процену врши одељењски старешина, активности предузимасамостално одељењски старешина у сарадњи са родитељем у смислу појачаног васпитног радаиндивидуално, са групом ученика, са одељењском заједницом                                                                                                                                 – ако се понавља , ако појачан васпитни рад није делотворан, ако су последице теже, ако је у питању насиље и злостављање група према појединцу, или ако исто дете и ученик трпи поновљено насиље и злостављање,  одељењски старешина укључује Тим за заштиту који процењује ниво и предузима даље кораке

Редослед поступања у интервенцији:1) проверавање сумње или откривање насиља, злостављања и занемаривања прикупљањем информација                                                                                                  2) заустављање насиља и злостављања и смиривање учесника                                                                           3) обавештавање родитеља                                                                                          4) консултације 5) мере и активности 6) праћење ефеката предузетих мера и активности.

********************************

Други  ниво вршњачког насиља                                                                     – активности предузима одељењски старешина у сарадњи са Тимом за заштиту и обавезно учешће  родитељаученика у смислу појачаног васпитног рада и могућности предлагања покретања васпитно-дисциплинског поступка

Редослед поступања у интервенцији:                                                                                    1) проверавање сумње или откривање насиља, злостављања и занемаривања прикупљањем информација – директно или индиректно                                                                                                     2) заустављање насиља и злостављања и смиривање учесника                                                                           3) обавештавање родитеља (евентуално Центар за социјални рад) и предузимање хитних акција по потреби                                                                                          4) консултације (одељењски старешина, дежурни наставник, педагог, Тим за заштиту, директор, Ученички парламент, а по потреби и надлежни органи и друге организације и службе у циљу разјашњавања околности, анализирања чињеница, процене нивоа насиља и злостављања, нивоа ризика и предузимања мера и активности).                                                                                                        5) мере и активности (План заштите од насиља за ученика; План појачаног васпитног рада за ученика. Наведени планови могу да се сачине и за цело одељење).                                                                                                                                    6) праћење ефеката предузетих мера и активности.

**********************************

Трећи ниво вршњачког насиља                                                                         -активности предузима директор са Тимом  за заштиту, уз обавезно укључивање родитеља и надлежних органа и организација (Центар за социјални рад, здравствена служба, полиција, јавно тужилаштво и друге надлежне организације)

Редослед поступања у интервенцији                                                                        1) проверавање сумње или откривање насиља, злостављања и занемаривања прикупљањем информација – директно или индиректно                                                                                                     2) заустављање насиља и злостављања и смиривање учесника                                                                           3) обавештавање родитеља (евентуално Центар за социјални рад) и предузимање хитних акција по потреби                                                                                                                                                                                  4) консултације (одељењски старешина, дежурни наставник, педагог, Тим за заштиту, директор, Ученички парламент, а по потреби и надлежни органи и друге организације и службе у циљу разјашњавања околности, анализирања чињеница, процене нивоа насиља и злостављања, нивоа ризика и предузимања мера и активности).                                                                                                        5) мере и активности (План заштите од насиља за ученика; План појачаног васпитног рада за ученика. Наведени планови могу да се сачине и за цело одељење).                                                                                                                                6) праћење ефеката предузетих мера и активности.

За први ниво-одељењски старешина; за други и трећи ниво-Тим за заштиту Документација Током школске године
Сарадња са спољашњом мрежом заштите када се догоди насиље између ученика ван простора школе, односно другог простора у коме установа остварује образовно-васпитни рад, у циљу анализирања ситуације на основу расположивих информација како би се проценио ниво насиља. Чланови Тима за заштиту, одељењски старешина, директор Документација По сазнању
Сарадња са Тимом за инклузивно образовање у циљу израде плана појачаног васпитног рада када је ученик са сметњама у развоју и инвалидитетом учесник ситуације насиља. Чланови Тима за заштиту и чланови Тима за инклузивно образовање, директор Документација Током школске године
Сарадња са надлежним Јавним тужилаштвом , полицијом и Центром за социјални рад  уколико постоји сумња или сазнање о насиљу, злостављању и занемаривању ученика у породици. Директор Документација Одмах по сазнању
Састанак Тима за заштиту на коме се разматра ситуација и доноси одлука о даљем поступању у случају постојања сумње или сазнања да је ученик укључен у промовисање, заговарање и подржавање идеолошки мотивисаног насиља – насилни екстремизам. Директор, Тим за заштиту Документација По сазнању
Сарадња са Центром за заштиту жртава трговине људима, надлежним Центром за социјални рад, полицијом уколико постоји сумња или сазнање да је ученик укључен у било који облик трговине људима. Директор Документација Одмах по сазнању
Предузимање мера према запосленом у складу са Законом када је запослени починилац насиља, злостављања и занемаривања у установи, а према ученику мере за заштиту и подршку (план заштите од насиља) на основу Правилника о протоколу. Директор Документација Увек
Обавештавање родитеља детета које је изложено насиљу, злостављању и занемаривању, надлежног Центра за социјални рад, полиције и надлежног Јавног тужилаштва уколико постоји сумња да је починилац насиља, злостављања и занемаривања треће лице. Директор Документација По сазнању
Предузимање мера у складу са Законом када се насиље и злостављање дешава у установи између одраслих лица. Директор Документација По сазнању
Обавештавање полиције ради спречавања даљег вршења насиља и обезбеђивања помоћи и заштите у свим ситуацијама када се непосредно дешава насиље или постоји оправдан разлог да се сумња да ће доћи до насиља услед непредузимања хитних мера заштите. Установа Документација По сазнању
Предузимање мера у складу са Законом и Правилником о протоколу, када запослени трпи насиље од стране ученика, родитеља или трећег лица у установи или за време организовања активности установе. Директор Документација Одмах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН ПОСТУПАЊА УСТАНОВЕ У ОДГОВОРУ НА КРИЗНИ ДОГАЂАЈ

 

 

 

У циљу јачања отпорности установе за ефикасно реаговање на кризне догађаје, неопходно је континуирано унапређивање процедуре поступања ради ефикасног деловања у сврху отклањања или свођења на минимум последица које је кризни догађај изазвао по организацију рада и фуксционисање установе, као и по физичко и ментално здравље појединца.

Јачање отпорности установе засновано је на принципима: континуитета, сарадње, доступности и ефикасности.

 

Чланови тима за кризне догађаје су: Зоран Угљешић – директор- руководилац Тима, Јелена Деспић – педагог школе – координатор Тима за заштиту, Снежана Глоговац – педагог, Јасмина Ђурковић – педагог, Сања Гајић- секретар школе,представници наставника:Дејан Перишић, Марија Васић, представник родитеља-Марија Бркић

Чланови тима ће обављати послове и активности које се односе на: координацију, пружање психосоцијалне подршке и информисање.

  • Координација обухвата активности планирања, организације, координације и сарадње са спољном заштитном мрежом, праћења и евалуације;
  • Психосоцијална подршкаобухвата активности праћења реаговања, процену потреба за психосоцијалном подршком, пружање индивидуалне и групне подршке, процена потребе за укључивањем мобилног тима и уколико до тога дође, сарадњу са мобилним тимом;
  • Информисањеобухвата активности прикупљања, проверавања, селекције, дистрибуције информација, као и припреме саопштења.

О конкретним активностима Тима, директор ће донети посебно решење којим ће се дефинисати улога чланова тима за кризне догађаје.

 

 

 

 

 

 

 

 

Програм рада

Кризни догађај је у већини случајева непредвидив догађај/дешавање које може да проузрокују негативне последице по особе које су на директан или индиректан начин биле њима изожене. Кризни догађај карактеришу психолошке реакције појединца и/или заједнице у целини, број жртава (повређених или настрадалих), материјална штета, као и солидарност у сврху отклањања последица. Други кризни догађаји у смислу Правилника о протоколу поступања у установи.

 

Програм рада сачињава се на основу специфичности установе и садржи:

-процену снага, капацитета и специфичности установе да се суочи са различитим потенцијалним кризним догађајима,

– на основу процењених снага, капацитета и специфичности установе, део програма се односи на план поступања у ситуацијама кризе, који подразумева предвиђена безбедна места унутар и изван установе у зависности од кризног догађаја, дефинисан начин алармирања, односно оглашавања и информисања у установи у зависности од врсте кризног догађаја, (нпр.претња оружаним нападом, терористичким нападом, дојава о експлозивној направи, талачка криза, пожар и сл), у складу са евакуационим планом установе. Део плана поступања у ситуацијама кризе, неопходно је да садржи и план распореда просторија, као и начина означавања свих просторија у установама (ходника, учионица, кабинета и других просторија, са унутрашње и спољашње стране);

-део који се односи на стручно усавршавање запослених ради јачања компетенција за пружање психосоцијалне подршке, за реализацију плана евакуације и друге обуке које могу допринети ефикасном реаговању установе у различитим кризним ситуацијама;

– део који се односи на унапређивање безбедносне културе деце, односно ученика и запослених;

-начин реаговања- кораке у поступању установе када се догоди кризни догађај;

– начине укључивања и сарадње са породицом ради заједничког деловања на јачању отпорности установе;

-начине праћења, евалуацију и извештавања о реализацији програма.

Процена снага, капацитета и специфичности установе да се суочи са потенцијалним кризним догађајима

ОШ “Цветин Бркић“ је школа која се налази у центру села Глушци, са издвојеним јединицама у Узвећу и Мачванском Метковићу. На основу Процене ризика од катастрофа, која подразумева утврђивање природе и степена ризика од потенцијалне опасности, стања угрожености и последица које могу да угрозе живот и здравље људи, животну средину и материјална и културна добра, утврђено је да је ниво ризика прихватљив.

Неопходно је да начин рада установе буде прилагођен последицама кризног догађаја, могућностима и потребама деце/ученика и запослених у погледу реализације свих школских активности непосредно након кризног догађаја.На основу прикупљених података, уз обавезу хитног обавештавања спољашње мреже заштите, установа врши процену да ли може да поступа самостално или јој је потребна помоћ и подршка представника спољашње мреже заштите, са којом израђује јединствен план деловања, начин рада и извештавања. У зависности од облика/врсте и степена интензитета кризног догађаја установа процењује кога укључује од спољашње мреже заштите.Планом заштите и спасавања се планирају мере и активности за спречавање и умањењепоследица катастрофа, снаге и средства субјеката система смањења ризика од катастрофа и управљања ванредним ситуацијама, њихово организовано и координирано ангажовање и деловање у ванредним ситуацијама у циљу заштите и спасавања људи, материјалних и културних добара и обезбеђења основних услова за живот.

Место адекватно за одређење врсте кризног догађаја за поновна окупљања услед кризног догађаја је јесте двориште школе. Утврђени су и план постуања установе у ситуацијама кризе, кораци у поступању након кризног догађаја, начин алармирања, предвиђена места унутар и изван установе у зависности од кризног догађаја.

План поступања установе у ситуацијама кризе

Кључне активности директора и Тима за кризне догађаје

  • По сазнању за догађај који се десио ван установе, проверава се одмах тачност информације преко поузданих извора: породице, полиције, хитне помоћи и сл.
  • Ако се у установи десио кризни догађај, одмах се позова хитна помоћ, полиција и евентуално друге службе (нпр: ватрогасце).
  • Приликом поступања установе у одређеним ситуацијама кризног догађаја, неопходно је поступање у складу планом евакуације. Пре почетка евакуације, визуелним прегледом се проверава, да ли је пут за евакуацију безбедан.
  • Након доласка припадника полиције, утврђује се да ли су деца и запослени у установи безбедни на месту које је планом дефинисано као безбедно место или место поновног окупљања. Након доласка полиције, хитне помоћи и ватрогасаца-спасилаца, даље се поступа по инструкцијама ових органа. Сазова се хитан састанак Тима за кризне догађаје.
  • Информише се надлежна Школска управа.
  • Уколико је последица кризног догађаја троје или више повређених/настрадалих лица, обавештава се Министарство просвете како би се ангажовао интерсекторски мобилни тим за кризне ситуације.
  • Размотрају се све добијене информације и позова се породица/е погођених кризним догађајем и договора се са њима које информације можемо проследити запосленима у установи, ученицима, родитељима и евентуално медијима.
  • Обавештавају се сви запослени о кризном догађају и заказује се хитан састанак свих запослених уколико услови дозвољавају. Уколико није могуће састанак одржати у установи, проналазе се други начини комуникације (видео конференција, viber комуникација, скајп…). На састанку, информишу се запослени о провереним информацијама у вези са кризним догађајем, са нагласком да установа има Програм поступања установе у кризним догађајима.
  • Наглашава се, да је директор једина овлашћена особа у установи за комуникацију са медијима.
  • Упућују се запослени да помоћ могу да потраже од стручног сарадника.
  • Дели се већ припремљен текст “Препоруке за запослене у установи”.
  • Одређује се на који начин ће информације бити прослеђене ученицима и родитељима (у писаној или усменој форми).
  • Припремају се саопштења за ученике и родитеље других ученика.
  • Припрема за писано саопштење које садржи кључне информације о догађају, безбедносним поступцима и плановима за опоравак. Изражава се саосећање према жртвама и њиховим породицама, наглашавајући емпатију и подршку установе. Прати се извештавање медија и, ако је потребно, брзо се реагује на евентуалне нетачности.
  • Одређује се и јасно означава просторија у којој ће стручни сарадник/ци или чланови мобилног тима пружати психосоцијалну подршку запосленима, родитељима и ученицима којима је таква помоћ потребна.

Кораци у поступању након кризног догађаја

  • Уколико је због кризног догађаја дошло до прекида или извођења наставе у измењеним условима, Тим за кризне догађаје у сарадњи са Педагошким колегијумом израђује посебан план даље реализације образовно-васпитног рада. Израђени план реализације усваја Наставничко веће, док Школски одбор доноси одлуку, а сагласност на план даје Школска управа Ваљево.
  • Одржава се кратак састанак са запосленима, обавештавају се о новим информацијама, корацима које је Тим за кризне догађаје предузео и планираним активностима.Због двосменског радашколе, састанак се поновља и са другом сменом.
  • Дели се материјал из Приручника који се односи на психолошке реакције након кризног догађаја и препоруке за запослене.Преусмеравају се на стручну помоћ.
  • Заједно са наставницима/васпитачима идентификује се и у наредном периоду посебна пажња се обраћа на особе које су најугроженије/најрањивије: сестру или брата уколико похађају исту школу, најбоље другове или другарице, особу са којом је повређени/настрадали био у емотивној вези итд.
  • Уколико се кризни догађај завршио смрћу ученика или запосленог, прослеђује се информација о времену и организацији одласка на сахрану.
  • Када је у питању смрт ученика, одељењски старешина ученика ће личне ствари преминулог ученика предати породици у одговарајућем тренутку.
  • Када се организује комеморација у установи, са породицом настрадалогсе договара. Деца која желе да присуствују комеморацији се припремају и објашњава им се, шта ће се дешавати током комеморације. Тога дана, настава може да се откаже или да се распоред часова прилагоди поменутом догађају.Установа самостално одлучује да ли ће организовати комеморацију. Активности којима се помаже у процесу туговања и које доприносе бржем опоравку заједнице:
  • остављање порука, цвећа, свећа, играчака и других предмета на за то одређено место;
  • прављење заједничког цртежа, паноа, песме или приче ученика из одељења преминулог;
  • постављање табле са текстом „Сећање на…“, на коју деца/ученици/запослени могу стављати поруке и цртеже;
  • отварање „Књиге жалости“ и слично.

Начин алармирања, односно оглашавања и информисања у установи у случају:

Алармирања у различитим ситуацијама

  • Алармирање у случају пожара спроводи се гласним узвиком „ПОЖАР“
  • Алармирање у случају дојаве о екслозивној направи спроводи се обавештавањем свих наставника од стране дежурних насавника
  • Алармирање у случају претње оружаним нападом спроводи се школским звоном дугим притисцима три пута у трајању од 5 секунди и обавештавањем свих наставника од стране дежурног наставника
  • Алармирање у случају терористичког напада спроводи се школским звоном дугим притисцима три пута у трајању од 5 секунди и обавештавањем свих наставника од стране дежурног наставника

С обзиром да само звоно не може садржати информације о врсти кризног догађаја и безбедним местима, информација о врсти кризног догађаја и безбедним местима биће саопштена од стране дежурних наставника уз гласно саопштење.

У складу са евакуационим планом школе, безбедна места унутар и изван установе су у случају:

  • дојаве о ескплозивној направи, на безбедно место двориште Школе
  • претње оружаним нападом, на безбедно место двориште Школе
  • терористичког напада, на безбедно место двориште Школе
  • пожара, на безбедно место, у складу са планом евакуације у двориште Школе;
  • други кризни догађај, на безбедно место у дворишту Школе

 

План распореда просторија са начинима означавања свих просторија у матичној школи

  • ИЗЛАЗ БРОЈ 1 – Излаз ка улици Светомира Алимпића 3. – одељења 4/1, 7/1, 6/2, 8/1
  • ИЗЛАЗ БРОЈ 2 – Излаз ка школском дворишту – одељења 6/1, 1/1, 5/1
  • ИЗЛАЗ БРОЈ 3 – Излаз поред кухиње одељења 2/1 и 3/1
  • ИЗЛАЗ БРОЈ 4 – Излаз кроз тоалет- информатички кабинет и предшколци

План распореда просторија са начинима означавања свих просторија у издвојеној јединици у Мачванском Метковићу

  • ИЗЛАЗ БРОЈ 1- Главни излаз- сва одељења

План распореда просторија са начинима означавања свих просторија у издвојеној јединици у Узвећу

  • ИЗЛАЗ БРОЈ 1Главни излаз- одређена одељења
  • ИЗЛАЗ БРОЈ 2 – Излаз кроз тоалете- одређена одељења

План распореда просторија (ходника, учионица,кабинета и других просторија, са унутрашње и спољашње стране) налази се на огласној табли у ходнику школе.

 

Стручно усавршавање запослених у циљу јачања компетенција за пружање психосоцијалне подршке, за реализацију плана евакуације  и друге обуке које могу допринети ефикасном реаговању установе у различитим кризним ситуацијама

 

-Планирање и израда личних планова стручног усавршавања.

-Израда годишњег плана стручног усавршавања који је саставни део Годишљег плана рада школе.

-Учешће на семинарима/обукама планираних планом стручног усавршавања.

-Похађање обука на националној платформи  „Чувам те“.

 

 

 

Унапређивање безбедоносне културе деце, односно ученика и запослених

 

-Доношење интерних правилника усаглашеним са новинама у Закону.

-Упознавање запослених и ученика са Протоколом о поступању у установи  у одговору на насиље, злостављање и занемаривање, правима, обавезама и одговорностима прописаним Законом.

-Упознавање запослених и ученика са различим брошурама, водичима који се односе на унапређивање безбедоносне културе.

-Упознавање запослених и ученика са Националном платформом „Чувам те“.

-Организовање дежурства наставника у школи и боравак полицијских службеника у школи док траје настава.

-Обрада тема у оквиру ЧОС/ЧОЗ-а које се односе на упознавање са правилима понашања у школи, израду одељењских правила; теме везане за другарство, узајамно уважавање, толеранцију; теме везане за ненасилно решавање сукоба, дигитално насиље…

-Учешће ученика на различитим конкурсима; такмичењима.-Обележавање значајних датума кроз одељењске приредбе.

-Постављање изложби радова ученика у холу школе и друге активности.

-Сарадња са институцијама из локалне заједнице (Дом здравља, Центар за социјални рад, ПУ-Богатић, библиотека…).

-Реализација предавања у оквиру пројекта „Заједно и безбедно кроз детињство“ на теме: „Безбедност деце у саобраћају“, „Безбедност деце у ванредним ситуацијама“, „Превенција вршњачког насиља у стварном и виртуелном окружењу“.

-Стручно усавршавање запослених.

 

 

Начини укључивања и сарадње са породицом ради заједничког деловања на јачању отпорности установе

 

-Укључивање родитеља/других законских заступника у рад школе (родитељски састанци; отворени дани школе; отворена враташколе – индивидуалне консултације са родитељима/другим законским заступницима; укљученост родитеља у рад појединих тимова у школи, рад Савета родитеља и Школског одбора;учешће у свим манифестацијама у школи као што су: пријем првака, Дечја недеља, спортска недеља, новогодишња приредба, обележавање школске славе – Савиндан, Дан школе, турнири…

– Упознавање родитеља/других законских заступника са Законом и Смерницама….

-Обавештавање родитеља/других законских заступника о правилима понашања, обавезама и одговорностима ученика.

-Упознавање родитеља/других законских заступника са Протоколом о поступању у установи  у одговору на насиље, злостављање и занемаривање, правима, обавезама и одговорностима прописаним Законом.

-Упознавање родитеља/других законских заступника са различим брошурама, водичима који се односе на унапређивање безбедоносне културе.

-Упознавање родитеља/других законских заступника са Националном платформом „Чувам те“.

-Пружање саветодавне помоћи родитељима/другим законским заступницима у решавању проблема ученика (проблеми у учењу и развоју, понашању…).

-Сарадња са родитељима/другим  законским заступницима кроз разне видове анкетирања.

 

Начини праћења, евалуација и извештавање о реализацији програма

 

Након реализације плана поступања и успостављања стабилног стања у установи, тим за кризне догађаје врши евалуацију спроведених активности и сачињава извештај.                                                                  Евалуација обухвата:                                                                                                                                                                    анализу ефеката спроведених мера и активности, односно измењеног плана рада,                                      -анализу ефеката пружања прве психосоцијалне помоћи.

На основу евалуације плана реаговања у конкретним ситуацијама, установа даље унапређује план поступања установе у кризним ситуацијама.Тим за кризне догађаје континуирано прати реаговање ученика и запослених и процењује потребу за пружањем психосоцијалне подршке у наредном периоду и у сарадњи са спољашњом мрежом заштите израђује план о њеној реализацији.

Тим за кризне догађаје прати реализацију планова, у сарадњи са спољашњом мрежом заштите процењује степен смиривања ситуације и договара се са породицама жртава и повређених о начинима обележавања сећања на догађај (обезбеђивање простора, активности сећања, обележавање годишњица и слично).

 

 

 

 

 

Поступање установе када се деси кризни догађај
Активности Носиоци Начин праћења

 

Време реализације
Прикупљање података, процена потреба и обавештавање надлежних органа.

 

Први корак – прикупљање информација о догађају (опис, место, време), ко је погођен кризним догађајем и каква му је помоћ потребна, где се налази и у каквом је стању, као и подаци о томе шта је већ урађено поводом тога у установи.

Други корак – хитно обавештавање полиције, хитне помоћи, ватрогасне службе и других евентуално потребних органа.

Трећи корак – поступање у складу са планом поступања и у складу са планом евакуације.

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација По сазнању одмах, а најкасније у року од 24 сата.
Успостављање сарадње са спољашњом мрежом заштите (социјална и здравствена заштита, полиција, јавно тужилаштво, јединица локалне самоуправе, мобилни тим).

 

Информисање Министарства просвете, односно Школске управе-Ваљево о догађају, као и о предузетим активностима.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје

 

Документација Хитно, одмах
Сарадња и заједничко деловање са мобилним тимом за кризне интервенције.

 

-Обавештавање Министарства просвете у циљу ангажовања интерсекторског мобилног тима за кризне ситуације уколико кризни догађај за последицу има најмање троје или више повређених или настрадалих лица.

-Пружање информација које су потребне мобилном тиму за рад.

-Заједничко планирање, организација и реализација психосоцијалне подршке.

-Идентификовање и праћење деце/ученика и запослених којима је потребна помоћ.

-Пружање прве психолошке помоћи и других видова подршке.

Директор, чланови чланови мобилног тима, чланови Тима за кризне ситуације

 

Документација Одмах по сазнању
Благовремено информисање деце/ученика, родитеља, запослених и медија о догађају.

 

-Информисање запослених, родитеља, ученика и медија о најновијим, провереним и тачним информацијама у циљу планирања одговарајуе подршке и предузимања мера како би се сузбиле гласине и ширења панике.

-Упознавање са могућим тешкоћама, ризицима, изазовима и начинима њиховог превазилажења.

-Упознавање са начинима подршке.

Директор, особа задужена од стране директора,

чланови Тима за кризне догађаје,

надлежне службе Министарства просвете

Документација По сазнању благовремено
Психосоцијална подршка деци, ученицима и запосленима.

 

-Идентификовање коме је помоћ потребна.

-Пружање психосоцијалне подршке (психолошка прва помоћ).

-Укључивање представника из система здравствене заштите у циљу пружања психосоцијалне подршке и/или укључивање интерсекторског мобилног тима за кризне ситуације.

-Израда плана рада по измењеном, прилагођеном плану.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје, представници система здравствене заштите, чланови интерсекторског мобилног тима за кризне ситуације Документација Након праћења реакција ученика, родитеља и запослених
Израда и реализација плана рада устанве у измењеним условима и стабилизација рада у установи.

 

-Прилагођавање начина рада установе последицама кризног догађаја, могућностима и потребама деце/ученика и запослених.

-Израда плана рада са конкретним активностима које установа планира да предузме, носиоцима планираних активности, временском динамиком, начинима извршења, начинима праћења и извештавања.

-Ревидирање плана, допуна и кориговање.

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација Након кризног догађаја и по потреби
Организација евентуалних комеморативних активности.

 

-Планирање и организација адекватних комеморативних активности.

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација Уколико кризни догађај има смртни исход
Праћење реализације плана и евалуација.

 

-Праћење реализације плана рада (у оквиру плана рада тима за заштиту) у измењеним условима, кориговање и допуна плана.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација У зависности од последица кризног догађаја
Вођење документације и извештавање.

 

-Вођење документације о спроведеним активностима у вези поступања у кризној ситуацији.

-Сачињавање извештаја о поступању установе након кризног догађаја.

-Достављање Извештаја о поступању установе Школској управи – Ваљево.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација Након кризног догађаја и након спроведених активности.

15 дана након периода стабилизације рада у установи

Израда индивидуализованих планова када сужртве кризног догађаја деца са хроничним болестима, деца са сметњама у развоју и инвалидитетом. Директор, чланови Тима за кризне догађаје, родитељи, представници спољашње мреже заштите Документација Након идентификације

 

 

 

 

 

 

Поступање установе након кризног догађаја
Активности Носиоци Начин праћења

 

Време реализације
Евалуација спроведених активности.

 

Анализа ефеката спроведених мера и активности, односно измењеног плана рада.

Анализа ефеката пружања прве психосоцијалне помоћи.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација Након реализације плана поступања и успостављања стабилног стања у установи
Сачињавање извештаја о спроведеним активностима.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје Документација Након реализације плана поступања и успостављања стабилног стања у установи
Израда посебног плана за реализацију образовно-васпитног рада ако је због кризног догађаја прекинута настава или се настава изводила у измењеним условима.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје, Педагошки колегијум, Савет родитеља, Школски одбор, Школаска управа-Ваљево Документација Након кризног догађаја и спроведених планираних мера и активности
Праћење реаговања деце/ученика и запослених и процена потребе за пружање психосоцијалне подршке.

 

-Израда плана за пружање психосоцијлне помоћи и подршке.

 

Директор, чланови Тима за кризне догађаје, представници спољашње мреже Документација Континуирано у наредном периоду
Праћење реализације планова и процена степена смиривања ситуације, договарање о начинима обележавања сећања на догађај. Директор, чланови Тима за кризне догађаје, представници спољашње мреже, породице жртава и повређених Документација Континуирано у наредном периоду

 

ПРОГРАМ ПОСТУПАЊА ШКОЛЕ У СЛУЧАЈЕВИМА У СЛУЧАЈУ СУМЊЕ ИЛИ УТВРЂЕНОГ ДИСКРИМИНАТОРНОГ ПОНАШАЊА И ВРЕЂАЊА УГЛЕДА, ЧАСТИ ИЛИ ДОСТОЈАНСТВА

 

 

Устав Републике Србије прописује забрану дискриминације, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета.

Под дискриминацијом, односно дискриминаторним понашањем, подразумева се понашање којим се на непосредан или посредан, отворен или прикривен начин, неоправдано прави разлика или неједнако поступа, односно врши пропуштање чињења (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лице или групе лица, као и на чланове њихових породица или њима блиска лица, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, статус, мигранта, расељеног лица, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, социјалном и културном пореклу, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, сметњи у развоју и инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима, као и по другим основама утврђеним законом којим се прописује забрана дискриминације.

Лице које врши дискриминацију може бити учесник у образовању, запослени, родитељ или треће лице, као и установа, њени органи и тела који својим чињењем или пропуштањем чињења врше дискриминацију у процесу образовања и васпитања или у вези са њим, у свим релацијама.

Дискриминисано лице је учесник у образовању, запослени, родитељ и треће лице, група – учесника у образовању, запослених, родитеља и трећих лица, чланови органа и тела установе који су претрпели дискриминацију у процесу образовања и васпитања или у вези са њим.

Насилно понашање није у сваком случају дискриминаторно, али свако дискриминаторно јесте насилно.

Вређање угледа, части или достојанства личности у установи је понашање лица или групе лица које може да има обележја психичког и социјалног насиља или злостављања.Kада се узнемиравањем и понижавајућим поступањем повређује неко од личних својстава, понашање се квалификује као дискриминација.

Школа, као установа образовања и васпитања је дужна да спроводи мере превенције дискриминације, вређања угледа, части и достојанства. Превентивне активности школе у циљу спречавања ових облика понашања односе се на подизање нивоа свести свих актера образовно – васпитног рада и развијање одговорности свих у идентификацији, спречавању и сузбијању  ових облика понашања. Превентивне активности које ће школа предузети: упознавање ученика са темом на часовима одељењског старешине, предавања за ученике, упознавање родитеља са овом темом дискриминације на родитељским састанцима и преко Савета родитеља, обавештавањем запослених на седницама стручних органа школе. У школи се негује позитивна клима и позитивни међуљудски односи између свих актера образовно – васпитног рада.Акценат је на промоцији позитивног понашања ученика, развијању толеранције и међусобног уважавања.

Педагози су одговорни за чување документације о дискриминаторним облицима понашања у школи.Састанцима тима, по потреби може да присуствују представници Савета родитеља и Ученчког парламента.Тим подности извештај два пута годишње Ученичком парламенту, Савету родитеља и Школском одбору.Чланови Тима су задужени за спровођење Програма дискриминаторног понашања и вређања.

У школи се интервенише у случајевима сумње или утврђеног вређања угледа, части или достојанства личности и дискриминаторног понашања.Директор, запослени, ученици и трећа лица имају обавезу да препознају дискриминацију, а ако је утврђена, предузму мере и активности у школи према личу које врши дискриминацију. Директор има обавезу да предузме мере и активности према запосленом,  родитељу и трећем лицу као извршиоцу дискриминације и пријави дискриминацију надлежним државним органима. Дискриминаторско понашање у школи се разликује у односу на узраст ученика, интензитет, трајање и учесталост дискриминаторног понашања, облик и начин дискриминаторног понашања (узнемиравање и понижавајуће поступање), последице дискриминаторног понашања.

 

Кораци у поступању када постоји сумња, или је дискриминаторно понашање уочено:

  • проверавање добијене информације;
  • заустављање дискриминаторног понашања и смиривање учесника;
  • обавештавање и позивање родитеља ученика;
  • прикупљање релевантних информација везаних за случај;
  • предузимање мера и активности према учесницима дискриминаторног понашања;
  • праћење ефеката предузетих мера и активности.

 

Уколико је запослени школе лице које врши дискриминацију, кораци у поступању су следећи:

  • заустављање дискриминаторног понашања;
  • смиривање ситуације;
  • обавештавање и позивање родитеља ученика;
  • подношење пријаве директору школе;
  • консултације тима;
  • обавештавање Школске управе Ваљево;
  • праћење ефеката предузетих мера.

 

У случају када дискриминаторно понашање испољава лице која није запослено у установи, кораци су исти, уз обавезу установе да поднесе притужбу Поверенику за заштиту права грађана.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГРАМИ ПРЕВЕНЦИЈЕ ДРУГИХ ОБЛИКА РИЗИЧНОГ ПОНАШАЊА

 

 

Програми превенције других облика ризичног понашања, као што су, нарочито, употреба алкохола, дувана, психоактивних супстанци и малолетничка делинквенција, саставни су део школског програма и оствариваће се  кроз различите наставне и ваннаставне активности са ученицима, запосленима, родитељима/други законским заступницима у сарадњи са јединицом локалне самоуправе, у складу са утврђеним потребама. Чланови Тима ће остварити сарадњу са члановима других органа школе, са циљем израдње што ефикаснијег рада у пољу превенције болести зависнности.                                                                                                                                                    У остваривање овог програма укључиће  се и физичка и правна лица са територије јединице локалне самоуправе, установе у области културе и спорта, вршњачки посредници, као и лица обучена за превенцију и интервенцију у случају насиља, злостављања и занемаривања и других облика ризичног понашања.                                                                                                                                                   У јулу 2018. године формирана је Комисија Владе Републике Србије за превенцију наркоманије у школама. Према акционом плану Комисије, у сарадњи са другим институцијама ће се формирати тимови који ће реализовати трибине са ученицима, наставницима и родитељима.  МП је израдило Стручно упутство  за планирање превенције употребе дрога у раду са ученицима. Министарство просвете, науке и технолошког развоја има у плану и израду Протокола о поступању у ситуацијама присуства и коришћења психоактивних супстанци у образовно – васпитним установама у сарадњи са Канцеларијом за борбу против дрога.                                                                                У циљу превенције ризичних понашања наставници биологије кроз садржаје предмета обрадиће следеће теме: Шта је никотин, како се користи и какао делује? Штетност дувана и дуванског дима. Шта је алкохол? Како се користи? Како делује? Штетност конзумирања алкохола. Превенција и заштита деце од опојних дрога. У реализацији ових тема, представници Дома здравља  реализоваће предавања.

 

 

Улога школе  у откривању ученика жртава трговине људима

Трговина људима представља најгрубље кршење људских права и једно од најтежих кривичних дела.Трговина људима један је од најсложенијих и најтежих облика насиља којима деца, односно ученици и млади могу да буду изложени.

Школа има задатак да обезбеди сигурно и подстицајно окружење за одрастање и развој ученика, као и заштиту од свих облика насиља, злостављања и занемаривања.Услед свакодневног контакта са ученицима, наставници и стручни сарадници међу првима могу да уоче неке од знакова који указују на повећан ризик или потенцијалну укљученост у неки од облика трговине људима.Индикатори за прелиминарну идентификацију жртава трговине људима за систем образовања и васпитања представљају смернице које указују на постојање ситуација или околности повезане са феноменом трговине људима. С обзиром да је трговина људима сложен феномен, не постоје карактеристични знаци или показатељи трговине људима.МПНТ је дало листу индикатора за прелиминарну индетификацију ученика жртава трговине људима.Запослени школе су упознати са садржајима и материјалима који су од стране ШУ ваљево прослеђени школама.

Улога школе у заштити ученика од трговине људима се огледа у:

  • реализацији превентивних активности и едукацији о препознавању феномена трговине људима, ризика и начина заштите;
  • препознавању ризика од могућег укључивања ученика у ланац трговине људима;
  • интервенцији уколико је ученик изложен неком облику трговине људима;
  • обезбеђивање подршке ученику након што је био изложен неком од облика трговине људима.

Поступање запослених у случају да постоји сумња и показатељи да је ученик жртва трговине људима, поступа се по важећим школским правилницима, укључујући спољашњу мрежу подршке – Центар за заштиту жртава трговине људима, центар за социјални рад и полицију.

Материали

  • Линкови ка корисним материјалимa:

    •  „Приручник за образовни систем заштита ученика од трговине људима“ –
    http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2017/12/Prirucnik-Zastita-ucenika-od-trgovine-ljudima-Protected-002-1.pdf
    • „Иза екрана: Анализа злоупотреба жртава трговине људима у дигиталном окружењу„ –
    http://www.atina.org.rs/sites/default/files/Iza%20ekrana%20Analiza%20zloupotreba%20%C5%BErtava%20trgovine%20ljudima%20u%20digitalnom%20okru%C5%BEenju.pdf